Thuis werken is ideaal, maar kan ook een uitdaging zijn. Thuis ben je namelijk eerder geneigd om rommel achter te laten en dingen minder goed op te bergen. Soms met het gevolg dat je minder efficiënt kunt werken. En dat is natuurlijk juist níet de bedoeling van een kantoor aan huis! In dit artikel geven we een aantal handige tips om alles overzichtelijk en netjes te houden. Kortom, een georganiseerd thuiskantoor inrichten doe je zo:
Tip 1. Probeer werk en privé gescheiden te houden
Of je nou midden in de woonkamer werkt of een aparte werkruimte aan huis hebt in de bijkeuken, het blijft altijd lastig om de privézaken gescheiden te houden. Ben je snel afgeleid door persoonlijke dingen en kun je je hierdoor minder goed concentreren? Dan moet je hier zeker rekening mee houden als je een kantoor thuis gaat inrichten. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke scheiding, werk met je gezicht naar de muur (oftewel met de persoonlijke rommel uit het zicht) en gebruik de plek alleen voor nuttige zaken.
Tip 2. Zorg voor genoeg opbergruimte
Hoe meer opbergruimte, hoe makkelijker het is om jouw kantoor in huis georganiseerd te houden. Koop niet alleen grote kasten en ladekasten, maar denk ook aan opbergdozen en kleinere bakjes.
Tip 3. Creëer vakjes in kasten en lades
Zodra je genoeg opbergruimte hebt, kun je dit weer opdelen in kleine categorieën. Een lade van een meter breed lijkt in eerste instantie erg handig, maar kan ook snel chaotisch worden. Creëer daarom verschillende kleine vakken in deze grote opbergplekken. Bijvoorbeeld door middel van tussenschotten en inzetbakjes.
Tip 4. Kies een handig opbergsysteem voor papieren
Iedereen heeft een eigen voorkeur voor opbergsystemen. Zeker als het om documenten en papieren gaat. Als je de meeste zaken alleen maar goed hoeft te bewaren, is een grote mand of opbergdoos al prima. Moet je regelmatig papieren opzoeken en teruglezen? Dan kun je het beter bewaren in grote mappen of met een sorteersysteem in een lade.
Tip 5. Geef alles een vaste plek op je bureau
Geef alles meteen een vaste plek zodra je thuis het bureau gaat inrichten. Hierdoor verplicht je jezelf om een logische inrichting te maken en is het makkelijker om je hieraan vast te houden.
Tip 6. Maak gebruik van een groot bord
Een whiteboard, magnetisch bord, prikbord, metalen wandrek met klemmen of een grote planner aan de muur – het is allemaal handig voor boven het bureau in je thuiskantoor. Zo blijft het geheel lekker overzichtelijk!
No Responses Yet