4

Sauna in je badkamer? Dit zijn de gezondheidsvoordelen!

Wil jij je badkamer omtoveren tot een wellnessruimte? Vergeet dan niet ruimte in te calculeren voor je sauna! Zie jij zo’n stoomcabine wel zitten, maar voel je je schuldig zoveel geld uit te geven aan zulke pleziertjes? Geen zorgen, want je hebt een goed excuus. Een sauna is namelijk goed voor je gezondheid!

De infraroodsauna is goed tegen spierpijn

Heb jij gevoelige spieren, doe jij driemaal in de week een workout of heb je pijnlijke spieren in je rug, omdat je de hele dag achter een computer zit? Wat het geval ook mag zijn, een infraroodsauna kan volgens het Medisch Spectrum Twente helpen tegen de klachten. De lampen van de cabine verbeteren niet enkel je doorbloeding, maar hebben ook een ontspannende werking. Grote kans dat je spieren na jouw quality time een stuk minder pijnlijk zijn. Wellicht kun je hierdoor zelfs je aanvullende pakket bij zorgverzekering vergelijken laten vallen. Want fysiotherapie heb je dan misschien niet meer nodig.

Versterk je immuunsysteem

Je immuunsysteem versterken doe je onder andere door gezond te eten en regelmatig te sporten, maar je kunt je weerstand nog een extra zetje in de goede richting geven door zo nu en dan de sauna in je eigen badkamer te gebruiken. Zoals besproken verbetert een sauna – stoom of infrarood – je bloedsomloop, maar het helpt je ook bij het aanmaken van antistoffen. Je warmt je lichaam op en laat het vervolgens weer flink afkoelen. Jouw lichaam ziet dit als een seintje om witte bloedcellen aan te maken. De volgende keer dat er een griep heerst op werk ben jij beter beschermd! Je ondersteunt je immuunsysteem het beste door 15 minuten in de sauna op te warmen om vervolgens twee minuten in een koud bad af te koelen. Hierna start je weer een nieuwe cyclus.

Lekker even ontspannen

Lekker even ontspannen

We maken er niet altijd tijd voor, maar voldoende ontspanning is een belangrijk element van een gebalanceerd gezondheidsregime. Dat betekent niet enkel op tijd naar bed en hopen op een goede nachtrust. Ontspannen doe je ook door de sauna te bezoeken of, nog beter, door de sauna in te stappen in je eigen badkamer. Aan de Oklahoma State University hebben wetenschappers het ontspannende effect van de sauna voor je uitgezocht. Uit hun onderzoek blijkt dat je lichaam meer serotonine aanmaakt wanneer je regelmatig tijd maakt voor de sauna. Deze neurotransmitter geeft je een relaxt en vrolijk gevoel. Door het hogere gehalte serotonine in je bloed word je stressbestendiger. Het zit dus niet tussen je oren dat je na een saunabezoek het gevoel hebt de hele wereld weer aan te kunnen!

Show Comments

No Responses Yet

Leave a Reply