10

Zó houd je je verhuizing overzichtelijk

Een verhuizing is voor veel mensen heel spannend. Je gaat naar een nieuwe woning en daar komt veel bij kijken. De reden waarom veel mensen een hékel aan verhuizen hebben, is niet eens de verhuizing op zich. Het is vooral omdat een verhuizing altijd chaos met zich meebrengt. Vind jij verhuizen ook vervelend omdat je bang bent dat je het overzicht kwijtraakt? Zó houd je je verhuizing overzichtelijk!

1. Op tijd beginnen met inpakken én labelen

Begin zodra je weet dat je gaat verhuizen. Pak de spullen die je voorlopig niet nodig hebt in stevige dozen. Label deze direct op een duidelijke manier, zodat je weet wat erin zit. Je denkt nu misschien dat je dat wel onthoud, maar over een paar weken weet je het echt niet meer. Deze dozen zet je bij elkaar in een ruimte die je weinig gebruikt, bijvoorbeeld de logeerkamer. Heb je geen goede ruimte om ze neer te zetten? Ga dan opslagruimte huren, zodat de spullen je niet in de weg staan.

2. Overzichtelijke meubels

Maak een foto van elk meubel voordat je het meubel uit elkaar schroeft. Houd alle onderdelen bij elkaar, eventueel met behulp van ducktape. Alle schroeven en moeren doe je bij elkaar in een zakje. Daarin stop je een duidelijk label. Maak het zakje goed dicht en plak het vast aan de onderdelen van het meubel, zodat je alles in één pakket hebt. Let wel op dat het nog goed te tillen moet zijn, anders maak je er twee of drie pakketten van.

3. Opslagruimte huren

Het kan heel handig zijn om opslagruimte te huren. Je kunt daar alvast delen van de inboedel heen brengen als ze ingepakt zijn. Dat bespaart je veel ruimte in huis, waardoor de verhuizing een stuk overzichtelijker is. Bovendien kies je een opslagruimte die dicht bij je nieuwe adres ligt. Ga je bijvoorbeeld in Almere wonen? Dan kies je ook een opslagruimte in Almere. Ga je dan eenmaal verhuizen, dan kun je heel eenvoudig je spullen weer ophalen en naar je nieuwe adres brengen.

4. Welke spullen laat je waar?

Overzichtelijk verhuizen doe je het beste door een duidelijk overzicht te maken van waar je welke spullen laat. Dit is handig:

  • Spullen die je voorlopig niet nodig hebt (van de zolder bijvoorbeeld) pak je in handige dozen en plaats je in opslag. Je hebt de dozen natuurlijk duidelijk gelabeld.
  • Meubels die je in je nieuwe woning niet als eerste weer gaat opzetten, plaats je ook in opslag. Vergeet niet om ook de wandplanken los te maken en mee te nemen. Deze worden vaak vergeten en moeten dan op het laatste moment nog mee.
  • Je hebt nu alleen nog spullen in je woning die je niet al maanden van tevoren kunt inpakken. Deze spullen pak je dus enkele weken voor de verhuizing pas in. Ook deze voorzie je van duidelijke labels, eventueel met hun bestemming erop geschreven.
  • Als laatste zorg je voor een aantal spullen die je tijdens de verhuizing bij je wilt houden. Een tas met voedingsmiddelen en koffie, wegwerpbordjes en -bekers, koeken en dergelijke spullen. Ook een doos met schoonmaakartikelen is erg praktisch. En misschien wil je ook je kostbaarheden dicht bij je houden tijdens de verhuizing. Denk ook aan speelgoed voor de kinderen!

5. Gebruik een checklist

Een laatste tip: gebruik een verhuischecklist. Zo zie je in één oogopslag waar je allemaal aan moet denken. Het papierwerk, het inlichten van de omgeving, het regelen van het verhuisbedrijf… alles staat erop. Door het werken met een goede verhuischecklist is de kans klein dat je belangrijke zaken vergeet tijdens het verhuizen.

Verhuizen hoeft niet perse onoverzichtelijk en chaotisch te zijn. Door handig en gestructureerd te werken, kun je de verhuizing een stuk gemakkelijker maken. Bovendien heb je met deze tips ook na de verhuizing meer overzicht over je spullen. Je kunt je nieuwe woning rustig inrichten zonder dat je voortdurend van alles kwijt bent. Zo heb je een fijne verhuizing zonder zorgen.

Show Comments

No Responses Yet

Leave a Reply