Heb je een webwinkel of verkoop je spullen op een kraftmarkt… dan moet je regelmatig een marktkraam inrichten. Het lijkt heel eenvoudig, want je kunt gewoon je spullen neerleggen. Maar wil je graag dat de mensen je weer vinden in je webwinkel, dan is het goed om de uitstraling van je webshop terug te laten komen in je kraam.
handige weetjes
Mensen kopen vaak onbewust, emoties spelen een grote rol en rationeel denken wordt vaak uitgezet. Hier kun jij als (web)winkelier handig op inspelen….
– mensen kunnen moeilijk verleidingen weerstaan, dus hoe verleid jij je klant?
– mensen krijgen bij kopen last van prijspijn: hoeveel prijspijn hebben ze over voor de aankoop van dit product. Zorg dat je als winkelier dit onderdrukt.. Geef garantie, benadruk de kwaliteit, vertel de positieve ervaringen van bestaande klanten en weet dat mensen merk-vast zijn….
– ken de kracht van spiegelneuronen: positieve emoties roept positief gedrag op…
– vertel dat de mensen erop vooruitgaan als ze het kopen, zodat ze niets missen… (klinkt erg, maar mensen willen gewoon ergens bijhoren…)
Er zijn gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig voor een klant daadwerkelijk gaat kopen. Wil je dus dat de mensen je webwinkel herinneren of gaan bezoeken, moeten ze dit wel weer herkennen. Dus zorg dat de uitstraling en huisstijl overal gelijk zijn!
meenemen
Ga je met je spullen op een markt, kraftmarkt of een beurs staan, dan is het goed om na te denken over de volgende zaken:
* neem een doorsnede mee van je aanbod
* bedenk welke doelgroep er is die dag en neem vooral spullen mee die daarop aansluiten
* zijn de spullen makkelijk voor de klant om mee te slepen die dag?
* welk lokkertje leg je neer?
* Is alles duidelijk geprijsd?
* basisspullen voor de inrichting van je kraam
* weet je de afmetingen van de plek waar je staat?
Marktkraam inrichten
Als je hebt overdacht wat de missie van de dag is, ga je nadenken over de inrichting van je marktkraam.
tip 1. Maak een goede basis.
Als het kan hang een effen doek als achterwand, zodat er meer aandacht is voor jouw producten. Leg ook een kleed op tafel. Liefst een neutrale omdat er dan aandacht is voor jouw producten. Het kan ook een kleed zijn in de kleuren van je (web)winkel of een kleur die past bij de collectie, omdat dit sfeerverhogend werkt.
tip 2. gebruik het dak en de zijkanten
Maak ook gebruik van het dak en de zijkanten. Die zitten ook bij je kraam en kun je gebruiken. Het smoelt goed als je hier ook aan hebt gedacht. Het hoeven niet persé producten te zijn, het kunnen ook gezellige slingers, mooie foto’s of een lijn met je logo zijn.
tip 3. werk in lagen
Werk in lagen op de tafel. Dit verrast de kijker, die blijft langer hangen en bovendien kun je vaak meer kwijt. Je kunt allerlei displays kopen, maar je kunt ze ook zelf maken van allerlei gebruikt materiaal. Denk aan kratjes, dozen, plankjes, boomstronken, etagères, flessen, harken, boompjes en boeken etcetera. Ik heb allerlei ideetjes verzameld op mijn pinterestbord marktkraam.
tip 4. denk aan je huisstijl
Vergeet de uitstraling van je huisstijl niet te verwerken in je marktkraam. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een banner, een schilderijlijst, een vlaggenlijn met je logo, in het tafelkleed verwerkt, op een krijtbord en noem maar op. Tip: maak dit niet te klein, laat goed opvallen!
tip 5. zorg voor prijskaartjes
Denk na over het prijzen van je producten. Plak je een sticker met de prijs, zet je kaartjes neer of maak je een prijskaartje in stijl van een knijper, een boomschijfje, een pinnetje of noem maar op… Op mijn pinteresbord zijn er nog veel meer ideetjes.
tip 6. leuk inpakken
Tegenwoordig is iedereen gek op mooi ingepakte kadootjes. Het is dus erg handig om een kadootje in te pakken in je huisstijl. Zorg bijvoorbeeld voor leuke zakjes en tasjes met jouw stempel erop. Dat is snel inpakken en meegeven als het druk is bij je kraam.
tip 7. geef een bedankje
Vergeet je klanten niet te bedanken voor hun aankoop. Je wilt graag dat ze zich jouw herinneren en dat ze weer terugjomen in je (web)winkel. Besteed hier dus aandacht aan. Geef een visitekaartje, maak een leuk kaartje, geef een (kosteloos)kadootje of zet een dankwoord op een mooi krijtbord. Eenvoud is vaak de kracht!
tip 8. stappenplan voor een nieuwe marktkraam
Dat was veel informatie op een rij…. Wil je graag je marktkraam onder de loep leggen en je uitstraling verbeteren, dan kun je mijn checklist en stappenplan goed gebruiken. Ga op de volgende manier aan de slag:
1. Maak 3 foto van je kraam. Eentje bij de start van de markt, eentje halverwege en eentje aan het einde
2. Bekijk de foto’s met behulp van de vragen in de checklist (checklist marktkraam) en maak een nieuwe stijl.
3. Maak een proefopstelling in je nieuwe stijl. Als je helemaal tevreden bent maak je een foto met je telefoon. Als je de volgende keer opbouwt kun je nog eens spieken en terugkijken.
Ik wens je veel succes en hoop dat dit een bijdrage heeft op de verkoop van je spullen.
Wil je graag dat ik eens met een frisse blik naar je kraam en je uitstraling kijk? Dat kan! Voor een klein bedrag kijk ik naar de aangeleverde foto’s en stuur je via de mail mijn advies met:
– feedback op je kraam
– tips en tricks om je aankleding te optimaliseren
– een moodboard via pinterest met ideetjes die jij eenvoudig kunt uitvoeren…
Heb je interesse vraag dan naar de mogelijkheden via de mail.
Dit is een korte samenvatting van een presentatie over ‘zichtbaarheid’ tijdens een bijeenkomst voor webwinkeliers van Onze Suus, een platform van webwinkeliers met een duurzaam verhaal…
8 Comments
Leuke site
Dankjewel!?
hi i cant understand nederland. could you explain the list for me in english? or german??
thanks caro
hai Caro, I made a translation, it’s not a very good one, but hopefully you can understand now!
handige website, hier ga ik zeker iets mee doen.
nou, dank je wel, hoop dat je handige dingen kunt vinden!
Goeie en zeer bruikbare tips Petra. Dank je wel.
graag gedaan! Hoop dat het een ieder meer klanten oplevert! 🙂